Indledning
Disse handelsbetingelser udgør det juridiske grundlag for enhver leverance fra void (herefter “Leverandøren”) til kunden (herefter “Kunden”), medmindre andet er skriftligt aftalt. Ved indgåelse af aftale med Leverandøren anses Kunden for at have accepteret nærværende betingelser i deres helhed.
Virksomhedsoplysninger
Virksomhedsnavn: void
CVR-nummer: 3536 7667
E-mail: kontakt@void.dk
Web: void.dk
1. Parterne og anvendelsesområde
1.1. Disse handelsbetingelser regulerer aftaleforholdet mellem Leverandøren (CVR-nr. 35367667) og den juridiske person/enhed, der indgår aftale med Leverandøren (herefter kaldet “Kunden”).
1.2. Handelsbetingelserne finder anvendelse på alle ydelser, som Leverandøren leverer, medmindre andet udtrykkeligt er aftalt skriftligt.
1.3. Leverandøren beskæftiger sig udelukkende med backend-relateret softwareudvikling. Designydelser, frontend-opgaver og hosting leveres ikke og indgår ikke som en del af Leverandørens tjenesteydelser.
2. Aftalegrundlag og samarbejdsform
2.1. Arbejdet udføres på baggrund af skriftlige opgavebeskrivelser, kravspecifikationer og eventuelle tillægsaftaler mellem parterne.
2.2. Kunden forpligter sig til at stille nødvendige oplysninger, adgangsdata og øvrige forudsætninger til rådighed rettidigt.
2.3. Forsinkelser, manglende adgang eller samarbejde fra Kundens side kan medføre ændringer i tidsplan og vederlag.
2.4. Arbejdet udføres som udgangspunkt indenfor Leverandørens normale åbningstid, mandag til torsdag kl. 09.00–16.00.
3. Vederlag og betaling
3.1. Medmindre andet skriftligt er aftalt, fakturerer Leverandøren arbejdet på timebasis til DKK 1.500 ekskl. moms.
3.2. Arbejde, som på Kundens foranledning igangsættes og/eller ønskes færdiggjort udenfor åbningstid, og som kræves udført hurtigst muligt, faktureres til DKK 2.500 ekskl. moms pr. time.
3.3. Der faktureres pr. påbegyndt halve time.
3.4. Fakturaer fremsendes månedligt bagud. Betalingsbetingelserne er netto 8 dage fra fakturadato.
3.5. Ved for sen betaling beregnes morarente i henhold til rentelovens regler samt et rykkergebyr på DKK 100,00 pr. rykker.
3.6. Ved væsentlig betalingsmisligholdelse forbeholder Leverandøren sig retten til at suspendere arbejdet uden yderligere varsel.
4. Abonnementsvilkår
4.1. Kunden kan indgå abonnementsaftale, der omfatter et på forhånd fastsat antal arbejdstimer pr. måned.
4.2. Eventuelt merforbrug udover det inkluderede faktureres til den til enhver tid gældende timepris, jf. pkt. 3.1, og pr. påbegyndt halve time.
4.3. Abonnementet kan opsiges skriftligt med et varsel på løbende måned + 1 måned.
4.4. Abonnementet forlænges automatisk, medmindre det opsiges rettidigt. Der ydes ikke refusion for ubenyttede timer eller delvis abonnementsperiode.
5. Reklamation og afhjælpning
5.1. Ved afsluttet leverance fremsender Leverandøren skriftlig meddelelse herom til Kunden.
5.2. Kunden er forpligtet til at gennemgå leverancen uden ugrundet ophold og skal reklamere skriftligt over eventuelle mangler senest 14 kalenderdage fra leveringsdato.
5.3. Reklamationer fremsat efter denne frist behandles som nye opgaver og faktureres til gældende timepris.
5.4. Leverandøren hæfter ikke for fejl, der skyldes forhold uden for dennes kontrol, herunder tredjepartsleverandører eller ændringer foretaget af Kunden eller dennes repræsentanter.
6. Tavshedspligt
6.1. Parterne forpligter sig til, uden tidsbegrænsning, at behandle alle fortrolige oplysninger udvekslet i forbindelse med samarbejdet som strengt fortrolige.
6.2. Fortrolige oplysninger må ikke videregives til tredjemand uden forudgående skriftligt samtykke fra den anden part, medmindre dette er påkrævet i henhold til lovgivning eller myndighedskrav.
6.3. Tavshedspligten omfatter, men er ikke begrænset til, tekniske oplysninger, forretningsplaner, kode, kundedata, priser og interne processer.
6.4. Tavshedspligten finder ikke anvendelse på informationer, som er offentligt tilgængelige, eller som en part lovligt har modtaget fra anden side uden fortrolighedsforpligtelse.
7. Immaterielle rettigheder
7.1. Kunden opnår en ikke-eksklusiv brugsret til det udviklede materiale i det omfang, det er nødvendigt for den aftalte anvendelse.
7.2. Medmindre andet er skriftligt aftalt, forbeholder Leverandøren sig ejendomsretten og alle immaterielle rettigheder til generiske elementer, kildekode, metoder, systemarkitektur og komponenter, der ikke er særskilt udviklet til Kunden.
8. Databehandling og GDPR
8.1. Leverandøren behandler ikke personoplysninger på vegne af Kunden, medmindre dette særskilt er aftalt.
8.2. I det omfang Leverandøren får adgang til personoplysninger, sker dette som led i en teknisk bistand, og det er Kundens ansvar at sikre, at alle relevante databehandleraftaler indgås.
8.3. Leverandøren påtager sig ikke ansvar for overholdelse af databeskyttelseslovgivning i Kundens egne systemer.
9. Referencerettigheder
9.1. Medmindre andet skriftligt aftales, er Leverandøren berettiget til at anvende Kundens navn og en generel beskrivelse af opgavens karakter i sit offentlige portfolio, på sin hjemmeside og i salgs- og markedsføringsmateriale.
10. Support og vedligehold
10.1. Medmindre andet udtrykkeligt er aftalt, er løbende support og vedligeholdelse ikke inkluderet efter aflevering af opgaven.
10.2. Forespørgsler om ændringer, rettelser eller fejlrettelser efter levering behandles som særskilte opgaver og faktureres i henhold til gældende timepris.
11. Ansvarsbegrænsning
11.1. Leverandøren kan ikke holdes ansvarlig for indirekte tab, herunder men ikke begrænset til driftstab, tabt fortjeneste, tab af data eller følgeskader.
11.2. Det samlede erstatningsansvar kan ikke overstige det fakturerede beløb for den konkrete leverance.
11.3. Leverandøren hæfter ikke for forhold, der skyldes utilstrækkelige specifikationer, uhensigtsmæssig anvendelse eller ændringer udført af tredjemand.
12. Force majeure
12.1. Leverandøren er ikke ansvarlig for forsinkelser eller manglende opfyldelse af sine forpligtelser, der skyldes forhold uden for dennes rimelige kontrol, herunder – men ikke begrænset til – sygdom, nedbrud, cyberangreb, naturkatastrofer, brand, strejke, lockout, pandemier, krig, myndighedsindgreb eller driftsforstyrrelser hos underleverandører.
12.2. I tilfælde af force majeure suspenderes parternes forpligtelser, så længe forholdet består.
13. Lovvalg og værneting
13.1. Enhver aftale mellem parterne er underlagt dansk ret.
13.2. Uoverensstemmelser søges løst i mindelighed.
13.3. Såfremt enighed ikke kan opnås, afgøres tvisten ved Retten i Aalborg som aftalt værneting.
Senest opdateret: 23. juni, 2025